onsdag 7 juli 2010

Efter 2 ½ vecka fungerar det igen, nästan

Nu är jag en sån där besvärlig männinska som ringer och skäller på de i kundtjänst. Ber oftast om ursäkt då jag mycket väl vet att de inte kan hjälpa att det strular. Men efter 2½ vecka har jag inget tålamod kvar.
Det började veckan innan midsommar. Routern var helt svart. Och nu är det så att vi har Telia smart, alltså Tv, telefoni och bredband genom samma j***a kabel. Detta innebar att vi inte hade något sätt att kommunicera med omvärlden. Ja ja det får väl svida över sa vi, i bästa fall skulle vi få den nya routern torsdagen innan midsommar. Så blev det inte, på måndagen efter midsommar fanns den att hämta efter kl 17. Tror vi var i butiken 17:01 för att hämta den:-)
Hem och kopplar in och inte ett skit händer. Vad är det nu då?? Lenny tog det säkra före det osäkra och körde hemmifrån en stund. Tur för honom:-) Jag samlade mig och ringde kundtjänst och en jätte trevlig Dennis, om jag inte minns helt fel, såg på en gång att vi inte skulle kunna använda smart systemet eftersom felet låg i stationen. Men, undrade ju jag då, kunde inte killen som skickade routern ha sett att felet låg i stationen då? Det borde han gjort, tyckte den trevliga Dennis, men han såg också att ingen felsökning gjorts. Han la en felanmälan och detta skulle vara åtgärdat inom 2 arbetsdagar, vi skulle få ett sms när det var klart. Måndag kväll så de får på sig till onsdag när jag kommer från jobbet tänkte jag. Onsdag kl 16:30 ringde Lenny och kollade, jodå det var åtgärdat. Okej, tyckte vi, var är smset som skulle talat om detta då. Oj de hade glömt kryssa i. Ja ja. Vi kopplar ihop eländet och ingenting händer. Ringer igen, nej det ser jag här, svarar den nya tjejen, att det inte är åtgärdat. Va f*n det sa ju tjejen innan att det var. Hon lägger en ny felanmälan, ytterligare 2 arbetsdagar, fredag alltså ska det vara klart. Det blir fredag vi hör ingenting, Lenny ringer, sitter 44 minuter i kö, jodå nu är det fixat! Lycka till! Inget sms denna gång heller. Kommer hem ingenting händer. Ringer igen. Fick prata med en kille som nu skulle göra en felanmälan till och be dem skynda på lite också. Och alltså igår när jag kom från jobbet låg en lapp i lådan att de sökt mig på ett nr som reparatören måste ha hittat på för det enda som stämde var 0708. Jag blev fullkomligt galen. Ringer upp och blir framkopplad utan kötid, mysko tänkte jag. Stackars Sebatian, tror jag han hette, svor jag åt. Jag lugnade mig under samtalets gång och bad om ursäkt. Han kunde inte gör så mycket mer än vad de redan gjort utan jag fick vänta in reperatören. Idag kom han då, nu har de bytt porten i stationen, kabeln och när han kommer in så säger han, har ni bytt kontakten? Jag säger bara tur jag inte var hemma.
Och nu är det då igång. Vid start hade vi 4 kanaler brukar vara typ 40. Det gick att ringa 1 samtal sen la telefonen av, och internet var hur segt som helst. Jag ringer, blir kopplad direkt, och tjejen ser att en uppdatering behövs tar 20 minuter. Ingen bättring. Lenny ringer, blir kopplad direkt, Nej de kan ite förstå vad som är fel. De tittar lite här och lite där. Lägger upp kanalerna som vi ska ha, internet fungerar nästan felfritt. Men vi kan inte ringa ut, och alldeles nyss ringde det i telefonen och vi nästan jublade, men tyvärr fick vi felkopplingston när vi svarade. Men vi får väl nöja oss med internet och tv, får ju inte vara kräsna. Lenny undrade om det var så att vi var förbikopplade från kön, och mycket riktigt vi kopplas direkt till "CSI" gruppen.
Nog gnällt nu, nu kan jag börja blogga igen i alla fall:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar